Fred de la Bretonière verkocht zijn bedrijf

Fred de la Bretonière verkocht? Ja, het is waar! Het bedrijf van deze Nederlandse ontwerper is officieel niet meer van hem, maar is overgekocht door investeringsfonds Karmijn Kapitaal. Waarom het bedrijf verkocht werd? Het investeringsfonds wil graag helpen om de groei van het bedrijf te stimuleren. Fred de la Bretonière zelf gaat niet voorgoed weg, hij is nog steeds verbonden met het merk als ontwerper.

Fred de la Bretonière verkocht

Drie vrouwen genaamd Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke, van het investeringsfonds Karmijn Kapitaal, hebben het bedrijf van Fred de la Bretonière gekocht. Al eerder kochten zij een bedrijf op, een voorbeeld is het lingeriemerk van Marlies Dekkers. Het investeringsfonds wilde graag de doorstart van dit bedrijf financieren, en het bedrijf helpen om verder te groeien. Zo ook de onderneming van Fred de la Bretonière.

In eerste instantie wou de la Bretonière zijn bedrijf helemaal niet verkopen. Een aantal geïnteresseerden hadden zich gemeld, maar hij zat nog vol met plannen voor zijn onderneming en daarnaast had hij ook goed personeel om hem heen verzameld en die club wou hij graag bij elkaar houden. Toch zette het hem aan het denken. En toen was daar de persoonlijke brief van de drie vrouwen van Karmijn. Zij vertelden hem waarom ze het bedrijf zo geweldig vonden en ook vertelden ze waarom ze goed konden helpen bij de internationale groei van het bedrijf. Door die brief heeft Fred la Bretonière toch uiteindelijk zijn bedrijf verkocht.

Het merk Fred de la Bretonière

In 1970 begon het merk met het maken van lederen spullen. Tassen, riemen en sandalen was het eerste wat er te koop was. Door de toonaangevende stijl van de ontwerper werd het merk een succes. De stijl was eenvoudig en klassiek. Hiermee begon zijn liefde voor leer en daarna werden er nog meer spullen ontworpen met dit materiaal. Fred de la Bretonière werd in 1986 uitgeroepen tot de beste Nederlandse ontwerper. Ook begon hij met het ontwerpen van twee nieuwe merken: Fretons en Shabbies waren geboren. Waarom hij nog steeds zo populair is? Hij daagt zichzelf graag uit en blijft zich ontwikkelen, wat andere mensen met zijn leeftijd liever niet meer doen.

Veranderingen

De la Bretonière blijft het gezicht van het merk en daarnaast houdt hij een minderheidsaandeel in het bedrijf. Hij bemoeid zich nu dus minder met alles, maar hij denkt nog steeds mee met de collecties. Veel veranderingen zijn er dus niet voor de consument. Benieuwd naar de laatste collecties van Fred de la Bretonière? Je kunt ze o.a. bekijken bij Assem, Omoda en Wehkamp.