Hoogtepunt aantal faillissementen van (mode)winkels bereikt

faillissementen van winkels

Whoops, dit jaar is allesbehalve goed begonnen voor de Nederlandse winkels. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat in de eerste maand van dit jaar het hoogste punt werd bereikt van de afgelopen twaalf maanden wat betreft het aantal faillissementen in de detailhandel. In totaal zijn er 63 (!) retailers failliet gegaan in januari. Moeten we ons zorgen gaan maken?

Hoogtepunt aantal faillissementen

Dit jaar is ontzettend slecht begonnen voor de detailhandel in Nederland. En de verwachting is dat de winkelleegstand nóg verder zal oplopen in 2016. Hoe dat komt? De winkelvoorraden blijven groeien en daarentegen blijven de omzetten dalen. Hierdoor is het hartstikke moeilijk om winkels winstgevend te houden. Ook is het lastig om lege winkelruimtes weer te vullen. Welke winkels het meest getroffen worden? Dat zijn vooral de bedrijven in de modesector. Deze haalden het afgelopen jaar regelmatig het nieuws. Zo zijn er twaalf Esprit franchises failliet gegaan, evenals Miss Etam, Schoenenreus, en moederbedrijf Macintosh van onder andere Scapino, Dolcis, Invito en Manfield.

Verandering is nodig

De hele kledingmarkt staat op dit moment onder druk. Retailers zouden het heft in eigen handen moeten nemen om meer klanten te trekken. Dit kunnen zij doen door bijvoorbeeld speciale of exclusieve producten aan te bieden, uitstekend klantvriendelijk personeel te hebben of het internet naar de winkelvloer te halen. Ook zijn winkels vaak onderdeel van een grotere leveringsketen, dus eigenlijk zouden leveranciers ook moeten helpen tegen faillissement en kunnen gemeentes hulp bieden bij leegstaande winkelpanden.

Leveranciers zouden kunnen helpen door producten die bijvoorbeeld na een aantal maanden nog in de winkels hangen, te bundelen en verkopen via een webshop of een outlet. Zo is er in winkels altijd plek voor actuele producten en blijft het voor de klant ook leuk om weer terug te komen in de winkel. Gemeenten zouden kunnen helpen door een goed plan te bedenken waardoor het hele winkelgebied aantrekkelijker wordt voor een lange termijn. Niet alleen modebedrijven worden hierdoor geholpen, maar dit is ten goede voor de gehele economie van het winkelcentrum.

De komende tijd verkeren de kledingwinkels nog in zwaar weer. Laten we met zijn allen maar hopen dat dit tot een goed einde komt!